Spoorlijn Utrecht – Hilversum

 

 

De Spoorlijn Utrecht - Hilversum is uniek in Nederland vanwege de betonnen boogconstructie van de bovenleidingportalen, zie de foto hiernaast. Deze karakteristieke portalen werden er in de oorlogsjaren 1941 – 1942 neergezet in een tijd dat ijzer schaars was. De degelijkheid van de constructie is onomstreden, maar het bleek ook duur te zijn om te maken, en daarom zijn ze nergens anders toegepast. Voor meer informatie over deze spoorbogen en de geschiedenis van de lijn in het algemeen, kijk op www.stationmaartensdijk.nl.

 

De spoorlijn is gelegen tussen de A27 aan de oostkant en de provinciale weg N417 aan de westkant. Tussen de spoorlijn en de N417 zijn vooral in Groenekan en Hollandsche Rading woonhuizen gesitueerd, die direct aan de spoorlijn grenzen; in Maartensdijk en Groenekan liggen er ook bedrijventerreinen.

 

Via deze spoorlijn werden in 2004 zo’n 13.400 reizigers per werkdag vervoerd in gemiddeld 4 treinen per uur, 2 intercity’s en 2 stoptreinen. Die laatste categorie stopt in Hollandsche Rading waar op werkdagen gemiddeld 770 reizigers in- en uitstappen. (Bron van deze aantallen: Cijferboekje 2005 van de Provincie Utrecht).

 

Het station Hollandsche Rading is gehandhaafd in verband met de nabijheid van militaire instituten. De haltes in Maartensdijk, Nieuwe Wetering en Groenekan zijn in de loop van de tijd allemaal gesloten: Maartensdijk in 1934, Nieuwe Wetering in 1928 en Groenekan West in 1938.

 

De lijn is opgenomen in het nachttraject dat loopt van Utrecht via Hilversum en Amsterdam naar Schiphol en Leiden. Ieder uur rijdt er dan een trein. Verder wordt de lijn af en toe gebruikt voor goederenverkeer.